2007-10-28

Tiger of Sweden - skröna om Schwartzman


Hur är det med historieskrivningen Tiger of Sweden?
Efter min artikel om tillkomsten av Tigerfabriken blev jag uppmärksammad av en av Uddevallabloggens läsare på att Dagens Industri den 22 oktober hade en intervju med Tiger of Swedens nuvarande VD Roger Tjernberg. I ingressen står följande:

"Herrmodeföretaget Tiger of Sweden har inget med
svensk tiger att göra. När den österrikiske skräddaren Markus Schwartzman skulle starta klädtillverkning i Uddevalla 1903 brottades han nämligen med det svenska uttalet. När han skulle säga ”tyger” blev det gärna ”tiger”. Och så föddes Tiger of Sweden."
Jojo, är man VD på Tiger och inte vet bättre!
Marcus Schwartzman var inte vare sig österrikare eller skräddare. Han föddes i Malmö den 2 maj 1878 och flyttade redan som barn till Åmål där han växte upp.
Och han var alltså inte skräddare utan handelsresande som jag skrev i min tidigare artikel. Var den här skrönan kommer ifrån vet jag inte men om man som Roger Tjernberg berättar den för Dagens Industri får det mig att tro att den är en sanning på företaget Tiger of Sweden, eller har jag fel?
Nej beundra istället Marcus för den skicklige företagsledare han var! Det var enbart ur marknadsföringssyfte man namnsatte de olika kostymerna. Namnet Tiger är så etablerat, att när det för en del år sedan sades vara hotat, var det lätt för undertecknad att på begäran från Tiger of Sweden ta fram ett rikt arkivmaterial som visade att Tiger var etablerat sedan 1920-talet.//

3 kommentarer:

  1. Min allra första nalle, orange med brumm i magen, fick jag av Pelle Schwartzman, tredje generation i den kända familjen. Min bror hade en nära knytning till familjen, jobbade en period på fabriken, jag har kvar bilder från hans karriär som fotomodell för Tiger. Det bröts inte på några främmande språk i den familjen, det har du rätt i.

    Men kanske säger den gamla skrönan en del om myten kring främlingar i allmänhet och judar i synnerhet? Vet faktiskt inte i skrivande stund om familjen S var judar, men det fanns andra familjer i staden vars språk gärna förvanskades när man talade om dem.

    Manufakturhandlaren tvärs över gatan omtalades aldrig som något annat än "Jyden". Nu talar jag om det 50- och 60-tal vilket jag växte upp i.

    SvaraRadera
  2. Markus Fredriks föräldrar hette Salomon (f 1843) och Dorotea Rosalia (f. 1840) och systern Rika Rachel (f. 1874). Jodå, de var mosaiska trosbekännare, dvs judar.
    Jag har inte fått det bekräftat men en teori om varför Hjalmar Nordström fanns med i företaget i början var just misstänksamheten mot judar. Genom att ha med en svensk skulle det göra företaget mer trovärdigt.
    Pelle känner jag också. På senare år som revisor för Bohusläns museum, men nu tror jag att han har trappat ned.
    Andra framgångsrika judar i Uddevalla var den tidigare nämnde Max Schwab och familjen Jacobowsky. Jacobi och Schlaug låter också judiskt men jag är osäker.

    SvaraRadera
  3. Jag arbetade som avlösningssömmerska på Sscwarzmans 1962. Vilket innebar att jag fick en tre veckors utbildning i deras syskola och lärde mig sy en hel kavaj. För att kunna avlösa sömmerskorna vid vilken maskin som helst när de behövde rast. Allt syddes på ackord och bandet fick inte stanna.

    SvaraRadera