2007-10-19

Uddevalla Roddklubbs damlag


Uddevalla Roddklubbs damer från vänster:

Gertrud Lange, Brita Broström, Tyra Martinsson och Ragna Zachau.
Bilden är tagen vid Roddklubbens första båthus som låg 30 meter öster om det nuvarande.
Anita Canderhed, som tidigare hade en fråga kring Uddevalla Roddklubb återkommer nu med två bilder och ytterligare en fråga om damerna:
"Bland min fars fotografier finner jag dessa två från 1933. Så damlaget har tydligen funnits före 1935, som det står i inlägget om U-a Roddklubb".

Uppgifterna om att damdrodden inom Uddevalla Roddklubb startade 1935 har jag fått av Stig Rahm och Karl-Erik Johansson som båda har skrivit artikeln om Uddevalla Roddklubbs 100-årsjubileum 2004. Artikeln återfinns i likaledes 100-årsjubilerande Svenska Roddförbundets jubileumsmagasin 2004.
Närmare än så kan jag inte komma då jag inte har hittat några andra uppgifter, exempelvis i tidningarna, som styrker detta. Möjligen har fotografen som tagit bilderna stämplat in årtalet på baksidan av Anitas bilder?
Hur som helst är det två härliga bilder som Anita har. På den här bilden ser vi Smögens damlag till vänster och samma fyra roddare från Uddevalla Roddklubb som på föregånde bild.
Från vänster: Brita Broström, Gertrud Lange, Ragna Zachau och Tyra Martinsson.
Den här bilden finns även i Svenska Roddförbundets jubileumsnummer 2004.//

1 kommentar:

  1. Tyvärr så finns inga stämplar från fotografen och det fotot från båthuset är ju privat taget så där har jag bara vad min far har skrivit. Så det officiella årtalet får bli 1935.
    Hälsningar Anita

    SvaraRadera