2008-09-14

Siste indelte soldaten vid I 17?


Ronny Pettersson från Göteborg frågar:
"När jag gjorde lumpen i slutet av 1950-talet fanns det fortfarande en indelt korpral, som var mest känd för att han matade svanarna i Bäveån. Var han regementets siste indelte soldat?"
Jag har faktiskt hittat en bild på korpralen ifråga. Jag har för mig att han hette Norlin och bodde på gården Baggeby i närheten av Bräcke. Nej, han var nog inte den siste indelte soldaten för han var från Tanums kompani och dog på 1970-talet. Mohlin??
Däremot var nog korpral Norlin den siste som var i tjänst vid regementet. Om man nu kan kalla det att vara i tjänst då man matar svanar?
Själv började jag 1964 på regementet och då var han inte kvar, så här vill jag be äldre kolleger att hjälpa mig att minnas. Skriv i kommentarerna eller maila mig information om Norlin (om han nu hette så?). //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar