2008-09-07

Vad är det för ställning på Lillön?


Lillön är en sådan där ö som man aldrig går iland på utan bara passerar. Möjligen var jag iland där på 1950-talet då vi åkte skridskor mellan de upplagda fartygen. De var akterförtöjda i Lillön.
Under senare år har jag hört spekulationer om vad det är för en ställning man kan se på ön?

Från flera håll har jag hört att det skulle vara ett bandymål som blivit kvarglömt men den teorin kan vi nog glömma. Om vi tittar närmare på ställningen så ser vi att den är fastborrad i berget.
Häromdagen hörde jag en annan teori och vederbörande som sa det var säker på att det var rester efter ett vattenskidhopp.

Är det någon av Uddevallabloggens läsare som kan bekräfta den teorin, eller har en annan? Välkomna att i så fall lämna en kommentar här under!

En sak är i alla fall säker. Vill man få se ålekråkor på nära håll ja då skall man närma sig Lillön, för de sitter ofta på ställningen.//

9 kommentarer:

  1. Jag har sett liknande arrangemang på andra små-öar. Det har då varit tork-ställningar för ryssjor och nät.

    Per N

    SvaraRadera
  2. En stor engångsgrill?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Man åkte vattenskidor i Bodelebukten och hade en hopp anordning på Lillön, årtalet har jag glömt.
    Jüri

    SvaraRadera
  4. Antingen det var en torkställning, eller hopp-anordning eller ev, en grill, jag tvivlar på alla tre egentligen, så hör det väl till dom som satte upp den,att ta bort den igen.

    SvaraRadera
  5. Hoppanordning för vattenskidåkare.
    En stjärna från Uddevalla inom detta gebit på femtitalet.

    SvaraRadera
  6. Hej igen

    Ett nytt försök...
    Enligt den faktaspäckade "Bohuskalendern" utgiven av B Bothen 1954 - 1956 används "Lillön" vid havskappseglingar - där har vi nog svaret. Exempelvis hänga upp meddelanden/resultat. Anläggningen synes för klen för hopptorn/vattenskidor.

    Per N

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag lägger min "röst" på seglingmarkering.
    Vattenskidor kan vi nog utesluta. Visserligen var Uddevallaklubben en av Sveriges främsta på 50- och 60-talet men de höll då till på Bjursjön. Vidare kan man inte hoppa om tornet står på land. Det torn som fanns på Bjursjön var en konstruktion belägen på en flotte, där flotten inte i basen var större än tornet.

    Däremot som finns det ett flertal fina bilder visande seglingstävlingar i just Bodelbukten. Gunnar har lagt ut minst en på sin hemsida.

    Åke

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Vattenskidhoppet på Bjursjön stod på en stenkulle som ligger ca 1 meter under vattenytan, det var ett av få fasta hoppen och lite specielt att hoppa på

    SvaraRadera
  9. Farsan berättade att det är någonting till vatteskidåkning. Undra om det inte var Roy Andersson som var pappa till detta? Ska fråga farsan min. Han kommer säkert med svaret inom kort.

    SvaraRadera