2008-10-03

När man börjat läsa är man fast och vill inte släppa den


Tidigare har jag läst de två första böckerna i Stieg Larssons Millenium-trilogi: "Män som hatar kvinnor" och "Flickan som lekte med elden". Jag brukar alltid vänta tills bra böcker kommer i pocketupplaga.
För några dagar sedan då jag var och handlade på ICA Spara och stod i kön vid kassan fick jag syn på den tredje boken "Luftslottet som sprängdes".
Till saken hör att jag inte läst en hel bok i år. Jag köpte boken och sedan var jag fast. Jag har ägnat varje ledig tid åt att läsa den spännande upplösningen. I går kväll läste jag till över midnatt och vaknade kvart över fem i morse och fortsatte läsa, med en sprängande huvudvärk som följd. Och så ikväll har jag läst de sista av de 704 sidorna.
Om du inte läst Stieg Larssons böcker om journalisten Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander vill jag varmt rekommendera dem.
Tragiskt nog avled ju Stieg Larsson hastigt i november 2004 och några fler böcker blev det inte. Synd, för han var en deckarförfattare i världsklass. //

3 kommentarer:

  1. Håller med. Jag älskar verkligen Stieg Larssons böcker! :)

    SvaraRadera
  2. Himla lämpligt!! Jag skall just skicka maken med lista till biblioteket, började min sista bok nu på morgonen. Stieg Larssons böcker har jag inte läst. Bruka undvika böcker alla pratar om;-) men eftersom du också tycker Läckberg är överskattad hoppas jag att detta är i en annan klass. Tänk då kan jag låna alla;-)

    SvaraRadera
  3. De båda första böckerna i trilogin sträckläste jag som pocket förra sommaren och väntade ihärdigt på att även trean skulle komma ut i den formen men fick ge mig i somras då jag lånade "Luftslott som sprängdes" i vanligt format på bibblan. Han hade ett härligt berättar- och skrivsätt men jag vet inte vad som hänt mig jag kände mättnad en bit in i tredje boken.
    Men eftersom Läckberg nämndes i ett inlägg så kan jag bara hålla med att hon kommer överhuvudtaget inte med på "den lista" där Stieg Larsson finns!

    SvaraRadera