2009-08-21

Erik Kilhamns bilder


Erik Kilhamn i Mölndal har skickat mig ett flertal bilder från Uddevalla och Gustafsberg. Flera av dem har jag inte sett tidigare (och jag har ändå sett många).
Den här bilden från Bäveån är exempelvis tagen uppströms Strömbergsfallet. Idag ligger kvarteret Garvaren till vänster och längre bort återfinner vi idag Agnebergshallen. Österbron är förstås inte byggd ännu. Och längst bort i bilden ligger Kampenhofs färgeri. Färgaregatan i närheten har förstås fått sitt namn efter färgeriet. Bilden är stämplad Maria Lundbäck 1911.
Tack Erik för bilderna! Uddevallabloggens läsare kommer att få ta del av dem efterhand. //

3 kommentarer:

  1. Underbar bild. Det är synd att så lite av den ursprungliga gamla bebyggelsen med trähus finns kvar.

    SvaraRadera
  2. Österbron som du skriver om var på 50- och 60-talet en provisorisk träbro med upphöjda gångbanor. Jag cyklade här nästan varje skoldag eftersom jag bodde långt ut på Göteborgsvägen och gick i skolan på Läroverket från 56 till 65. Jag har för mig att du skrivit om träbron tidigare?

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det finns bara 2 tidigare inlägg om Österbron på bloggen och de handlar om den senaste stängningen/reparationen av denna.

    http://uddevallare.blogspot.com/2008/11/sterbron-ppen-igen.html

    http://uddevallare.blogspot.com/2008/07/sterbron-avstngd.html

    EN träbro som varit med är däremot Hedegärdebron ism att den reparerades nyligen.

    http://uddevallare.blogspot.com/2009/05/hedegardebron-avstangd.html

    /Uddevallare

    SvaraRadera