2010-01-19

Fantastiska flygbilder


(Klicka på bilderna och se alla detaljer. Du kan även spara ned dem på din egen dator)

Bokstavligen som en skänk från ovan damp det idag ner ett antal fantastiska flygbilder över staden i min mejlbox.

Och det är fotografen själv som delar med sig av dem. Han heter Lennart Karlsson och är från Bromma. Han har själv både flugit och fotograferat genom att sikta ut med kameran genom ett litet öppningsbart fönster i förarkabinen.

Han föredrar att fota med en "vanlig" kamera med riktig film och berättar att det nog inte skulle fungera så bra om han inte både flög och fotograferade samtidigt. Han skulle inte få just den kameravinkeln han vill ha om någon annan skulle flyga planet. Däremot har han med sig en flygande kompis vid sin sida, vilken hjälper till med att både titta ut ochatt hålla reda på vad som är intressant att fotografera.

Lennart släktforskar också och berättar att han har rötter i våra trakter. Pappan var från Sundsandvik. Och hur han bar sig åt vet jag inte men efter att ha "förhört" mig lite om mina föräldrar fick jag strax en mindre släktutredning med flygbild (!) på min fars sida. Han skiver bl a så här: "Din far var född u Faleby i Foss, farmor Maria Elisabet föddes 18810115 i Stocklanda, Högsäter. På Pict 2109 (den nedre bilden) är Stocklanda mitt i bild."

Fantastiskt! Tack Lennart för att du så generöst delar med dig av dina fina bilder! Fler av Lennarts bilder kommer i Uddevallabloggen vad det lider. //

1 kommentar:

  1. Härlig bild. Hade varit kul om den visat lite mer till vänster.

    SvaraRadera