2010-02-27

OS-Guld till curlingen


(Curling på Kasebuktens is 1887.

Från vänster: Alban E Thorburn, Henrik Åberg, Richard Hedlund, William Andrew Macfie (80-åring som spelar), E Hedlund, E Macfie och löjtnant Cronstedt längst till höger)

I natt tog det svenska curlinglandslaget med Anette Norberg i spetsen återigen ett OS-Guld. Under sändningarna från OS har man då och då hört sägas att Kanada är curlingens hemland. Vad man menar är väl att curlingsporten är otroligt stor i Kanada, den näst största efter hockey.

Men som vi Uddevallabor vet så kommer sporten ursprungligen från Skottland. Och den importerades till Sverige genom släkten Thorburn-Macfie på 1800-talet. Här var den en lokal och ganska okänd sport i ca 50 år innan man reste till Stockholm och uppvisningsspelade för kung Gustaf VNybrovikens is.

1916 bildades så Svenska Curlingförbundet. När förbundet fyllde 75 år 1991 hade man bjudit in den då 90-åriga Dagmar Thorburn för att berätta om curlingens tillkomst i Sverige. Hon hade fått åtta minuter till sitt förfogande och vad jag har hört så var det en hel del bland de 150 mötesdeltagarna som undrade vad en så gammal dam hade att förtälja.

Jag hade hört hennes föredrag i förväg i samband med att jag intervjuade henne och hon utnyttjade tiden otroligt väl. Och från några som var med fick jag höra att publiken satt andlöst tysta och lyssnade till Dagmars goda och intensiva berättande och när föredraget var slut blev det golvstamp, stående ovationer och jubelrop.

Läs vad Uddevallabloggen tidigare skrivit om Bohuslänska Curlingklubben här. //

3 kommentarer:

  1. Fy Gunnar.

    Så länge inte saker kommer från Borås, Trollhättan eller Göteborg är det alltid Västra Götalandsregionens sak.

    Så Curling har ej startat i Uddevalla - det har starat i VGR !!!

    ---

    Jag vill tacka dig för alla artiklar om sjukvården och jag hoppas du följer upp med de bidrag som politiker från Uddevalla gjort - eller skall vi säga frånvarao.

    Värst är nog Elwing (C) som mer eller mindra blev rasande på de kritiker som idag fått rätt.

    Jonäng - som kommer från Gävleborg där man också kört vården i botten

    Björk som helt trodde på S regionalt. Totalt grundlurad !!! Gunnarsom etc som nu slutar - kanske pga detta !!!

    Sture, Essam och KD-Magnus - totalt likgiltiga !!! TOTALT likgiltiga inför kommunens medborgares väl och ve !!!

    Alla är en del i den dåliga etik och dåliga syn på människorvärde som präglar NU sjukvården.

    Jag hoppas du följer upp detta i dina bloggar.

    Man kan ej stå upp och säga att man slåss för akuten och sedan inte göra något och säga "det är en regionfråga" medan människor i kommunen DÖR !!!

    Det är kanske det värsta falskspel jag sett.

    Snälla säg att du kommer följa upp kommunpolitikernas flathet och "hänga ut " dem som du gjort med glöggkillen Jonas A som sade i mellandagarna att allt väl på näl.

    Ett hemskt parti !!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet

    Det är pinsamt hur Uddevallas politiker suttit still i båten.

    Jag tror det skulle vara kul att se hur "still" Gert Inge suttit i båten under dessa år från början på 2000-talet.

    Sten Axelsson sitter i såväl Högskolans som de lokala Rotary klubbarna med Gert Ingen och Högskolans rektor.

    Bara en "slump"

    Tror inte det.

    Det må dumma politiker i Uddevalla tro, men vi andra vet att Gert Ingen, Rektorn och Sten A spelar att fult spel.

    Jag kan ej skriva under mitt namn, men om jag så gjorde skulle ngr av dessa jag namngivit få gåshud.

    Spelet kring hur Trollhättan fick NÄL-akuten är, enligt mig, fruktansvärt odemokratiskt och ett otroligt svek och nonchalans mot patienternas behov av bra vård snabbt.

    Jag mår illa när jag skriver detta.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kommentera gärna NU-sjukvården men gör det under artiklarna om just NU-sjukvården. Detta inlägget handlar ju om curling.
    Det kommer mer om NU-sjukvården.

    SvaraRadera