2010-03-13

Sandra Hansson Bohusläningens guldmedaljör


Så blev det äntligen officiellt. Sandra Hansson får Bohusläningens guldmedalj för bästa idrottsprestation 2009. En mer välförtjänst guldmedaljör får man leta efter.
Grattis Sandra!
Och precis som förra året, då Idrottsgalan arrangerades för första gången, blev det en skräll vem som fick Folkets pris. Förra året var det motocrossföraren Filip Turesson som överraskande fick priset.
Folkets pris gick i år till den 16-årige dansaren Felix Johansson. Vem hade trott det?
Idrottsgalan med Folkets pris i sin nuvarande form kommer snart att vara ett minne blott. För vem vill engagera sig och gå dit för att vara med om att det varje år blir den mest otippade som får priset? Mitt beslut att stanna hemma visade sig vara klokt.
Det är inte fel att uppmärksamma unga lovande idrottsmän med priser men att kalla det Folkets pris saknar trovärdighet. Jag vet att det har pågått kampanjer, bl a på Facebook, för att få flest röster på "sin" idrottare.
När jag i söndags skrev om Sandra Hanssons insats i Vasaloppet uppmanade jag också Uddevallabloggens läsare att gå in på http://bohuslaningen.se/nyheter/1.408239 och rösta på Folkets pris. Strax därefter fick jag ett mejl från Uddevalla Näringsliv som meddelade att röstningen nu är avslutad. Då blev jag tvungen att ändra i inläggets text och således skriva att röstningen var avslutad.
Men ändå har det resten av veckan gått att gå in på http://bohuslaningen.se/nyheter/1.408239 och rösta. Ja till och med idag, dagen efter Idrottsgalan, kan man rösta där. Vad skall man tro? Vart har de röster som avgetts under veckan tagit vägen? //

7 kommentarer:

  1. ÄNTLIGEN!
    utbrister Föreningen Hultmans Vhenner

    SvaraRadera
  2. Då skipades rättvisa till sist!
    Anders B

    SvaraRadera
  3. Det var det löjligaste jag hört. Folkets pris är väl just Folkets pris. Man är väl lite farligt ute om man ska börja tala om för folk hur dom ska rösta? Samma sak med Jerringpriset som också röstas fram av folket. Då är det lika illa att det alltid är det mest trevliga, söta och folkliga som får det och inte de som svarat för den främsta idrottsprestationen eller? Det måste ju du tycka med ditt resonemang. Säger bara Magdalena Forsberg, Carolina Klüft och Susanna Kallur...

    Samma sak med Lets dance där Willy går vidare vecka efter vecka tack vare det idiotiska svenska folket som röstar "fel".

    Dans är också en sport som förtjänar uppmärkdsamhet. Felix Johansson är juniorvärldsmästare, europamästare mm mm...

    Jag tror inte det var nån som saknade dig faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Gunnar har rätt. Vem hade hört talas om Felix innan hans namn dök upp inför omröstningen till Folkets pris?

    SvaraRadera
  5. Hej Gunnar! Jo, Sandra Hansson var verkligen en värdig vinnare av Bohusläningens guldmedalj i år. Det håller jag med dig om.

    Däremot håller jag inte alls med dig om Folkets pris. Att säga att "fel" person fick det är väl ändå att skriva folk på näsan? Ett pris där man låter folket rösta går ju till den som just folket röstat fram. Att det blir en otippad person händer ju nästan alltid. Även när det handlar om Jerringpriset som är en betydligt större variant av Folkets pris. Men är det fel? Det tycker inte jag. Hur det skulle kunna påverka trovärdigheten att folk röstar fram en, för deras del, stor prestation har jag svårt att förstå.

    Vi har också väldigt duktiga dansare i den här regionen. Dansare som tillhör världseliten i olika discipliner. Dans är också en sport som numera tillhör Riksidrottsförbundet.

    För övrigt var galan en väldigt lyckad och trevlig tillställning.

    Vad gäller omröstningen gäller följande: Inga röster som har inkommit efter den 8 mars är medräknade i slutresultatet.

    SvaraRadera
  6. Hej Karin!
    Jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt på Uddevallabloggen och du har givetvis rätt att kritisera den.
    Om man kallar ett pris för Folkets pris så tolkar i vart fall jag det som att en idrottsintresserad allmänhet borde känna till den som får det.
    Så som förutsättningarna för Folkets pris är nu finns det risk för att olika grupperingar kampanjar för att stödja sin kandidat. Och de har uppenbarligen lyckats - i år igen.
    Sedan är det förstås olyckligt att bohuslaningen.se lurar folk att rösta efter att röstningen är avslutad.

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Självklart har vi rätt att ha olika åsikter. Det vore väl konstigt annars. Men läser man Bohusläningens sportsidor borde man nog veta vem Felix Johansson är. Dansen får stort utrymme med all rätt. Eftersom det är en stor sport i området med många utövare i världseliten.

    Att bohuslaningen.se lurar folk får stå för dig. Det står klart och tydligt i annonser och annat att omröstningen pågår fram till 8 mars. /Karin

    SvaraRadera