2010-07-22

Minns någon elbilarna på 1940-talet?

Insänt av Lars Kihlborg:

"Hej!

När jag var barn (dvs på -40-talet) for det på gatorna i Uddevalla elektriska bilar. Det kan kanske finnas anledning att ta upp det nu när ämnet är högaktuellt igen. Jag tror det var en av de större industrierna i väster (Kampenhofs eller Schwartzman och Nordströms?) som hade införskaffat en eller två el-bilar vid världskrigets utbrott att köras i sta'n och underlätta transporterna med förmodligen något förråd eller dyl. på öster.

Anledningen till att jag antar detta var att på vardagarna passerade de utanför oss, som bodde nära Kungstorget. Det var relativt små bilar, som verkade gjorda av aluminium eller något sådant. I varje fall var de ljusa...Om de hade öppet eller "inomhus" flak minns jag inte. Men jag minns att man förundrade sig storligen när de kom smygande utan något ljud alls - nästan. Det var väl inte särskilt effektiva batterier i dom - det var förmodligen vanliga blybatterier - men i sta'n gick det alltså bra. Men under bensinbristens dagar var de naturligtvis mycket renligare än gengas.

Vet någon av Uddevallabloggens läsare något om dessa bilar?
Lars Kihlborg" //

4 kommentarer:

  1. Kan det ha varit några SEA Svenska Electrobil (ASEA) som surrade runt i stan?
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Electrical_truck_01.jpg

    SvaraRadera
  2. Hade inte Uddevalla Elverk en grå ellastbil som surrade omkring i staden?

    SvaraRadera
  3. Jo, jag minns Elverkets grå lastbil som bl.a. användes vid lampbyte i gatubelysningen.

    SvaraRadera
  4. Lennart Carlsson2012-09-27 10:27

    Jag kommer också ihåg dessa 2 eldrivna lastbilar som först Schwartzmans och senare elverket hade, vad jag kommer ihåg var dom gröna. Aros motorveteraner har fått tag i och renoverat just en sådan som kan ses på deras hemsida.Kanske det finns någon som har jobbat på Schwartzman eller elverket som har något foto på dessa bilar? skulle vara skoj att se

    SvaraRadera