2010-07-23

Percy Barnevik sommarpratar


(Foto SR Sommar/Charlie Bibby)

Lördagen den 24 juli är det Uddevallasonen Percy Barnevik som är sommarpratare i P 1. På Sveriges Radios hemsida står det att han är född i Simrishamn och bosatt i London.

Men Percy var ett år gammal då familjen flyttade till Uddevalla och han har fortfarande anknytning till staden, trots att han mestadels vistats på annan ort. Och han har en omisskännlig Uddevalladialekt, ja till och med en sådan som inte hörs så mycket i staden idag. Hans engelska uttal lär också skvallra om att han Uddevalla som hemort.

Min egen kontakt med Percy är inte så stor. Vi träffades och talade med varandra den 17 maj i år då han och hans klasskamrater firade 50 år sedan studentexamen. Innan dess har jag dock funnits i periferin både då han donerade pengar till Bohusläns museum/Konsthallen och Bohusläns Försvarsmuseum.

Och när hans pensionsavtal blev känt så blev jag för hans skull intervjuad av SVT:s Uppdrag granskning. Uppdrag granskning skickade ett TV-team till Uddevalla och här ville man ha tag i någon som kunde berätta om staden "på Barneviks tid". Då reportageteamet ringde befann jag mig tillsammans med Bohusläns museums samverkansgrupp på en tvådagars konferens på Hotell Lingatan. Reportern var mycket ivrig att få träffa mig och jag försökte förgäves säga att jag har absolut inget att komma med då det gäller Percy Barnevik. - "Förresten är jag inte i Uddevalla utan på Hotell Lingatan", försökte jag. - "Det gör inget, vi kommer till dig", blev svaret.

20 minuter senare var reportageteamet framme och man riggade upp en kamera i en korridor och satte mig i en fåtölj. Sedan lät man kameran stå där och rulla medan man småpratade med mig, inte alls som vid ett intervjutillfälle. Jag blev fruktansvärt stressad och svettades på ryggen ty jag förstod att dom ville att jag skulle säga något negativt om Percy. Jag sa tvärtom flera gånger att jag har inget negativt att säga om honom utan snarare att vi i Uddevalla var väldigt tacksamma för hans donationer (Bohusläns museum 9 milj kr , Oddevold 2 milj kr och Bohusläns Försvarsmuseum 1 milj kr).

Jag kände mig verkligen illa till mods efter detta spektakel och undrade hur detta skulle te sig i TV kommande tisdag. Jag drog dock en lättnadens suck då reportern ringde mig kvällen före och sa: "Du, vi har gjort en annan vinkling än vi tänkt oss i programmet så tyvärr kommer intervjun med dig inte med". Gissa om jag var tacksam för det!

Några axplock ur ortspressen om vad som skrivits om familjen Barnevik:

1947-09-13 Uddevallagymnast på internationell kurs, Anna Barnevik gymnastikledare. Idrott.
1949-10-01 Anna Barnevik leder spänstiga husmödrars-gymnastiken. Idrott.
1949-10-14 Einar Valfrid Barnevik övertar före detta Hallmans Boktryckeri.
1957-12-18 50 år fyller boktryckaren Einar Barnevik.
1960-05-07 Uddevallapojkarna Håkan Gergils, Ingemar Bengtsson & Percy Barnevik vann olympiaresa till rom.Tävling. Bild.
1960-05-09 Uddevallapojkar vann olympiaresa, Percy Barnevik, Håkan Gergils. Radiotävling, Bild.
1960-06-27 Percy Barnevik vann dubbelt i seglingar. Idrott. Bild.
1960-08-23 Uddevallapojkar till romolympiaden.Percy Barnevik rapporterar från OS-seglingen,H.Gergils, I.Bengtsson.Idrott. Bild.
1963-06-24 Rekorddeltagande i Grebbestads midsommarregatta. Fin segling av Percy Barnevik. Idrott. Bild.
1963-07-01 Åter igen triumf för Percy Barnevik. Strålande avslutning på Gullmars' regatta. Idrott. Bild.
1963-11-11 Vigda: Percy Barnevik- och Aina Orvarsson, Nösund den 9 november 1963. Familjenytt.
1964-12-19 Trotjänaren, typografen Erik Carlsson fick medalj efter 45 år på Barneviks Tryckeri. Utmärkelse. Bild.
1977-12-17 70 år fyller boktryckaren Einar Barnevik. Böcker.
1993-03-24 Boktryckare Einar Barnevik död.
1993-09-21 Percy Barnevik vill ställa upp för Uddevalla.
1995-06-21 Hällristningar räddas i Tanum, Aina Barnevik, Zûrich skänker 100 000 kr. Museum.
1996-07-05 Uddevallasonen Percy Barnevik blir hedersledamot i London Business School.
1997-04-04 Percy Barnevik efterträder Peter Wallenberg som ordförande för Investor.
1997-05-06 Industriledaren Percy Barnevik tilldelas årets Pax Baltica-pris.
1998-03-28 Vänskapligt toppmöte-så blev debatten mellan Göran Persson och Percy Barnevik. Politik.
1998-10-30 Makten, myten och människan, Percy Barnevik. Böcker.
1998-12-19 Muséet, Oddevold- och Försvarsmuséet delar på 10 milj. kr. Jubileumspresent av Percy Barnevik. Gåva.
1999-01-27 Byfjorden bör nu kallas Percyska viken. Insändare ang. Percy Barneviks stora donation till hemstaden. Gåva.
1999-04-07 Percy Barnevik bygger upp stort privatbibliotek i Uddevalla. Böcker.
1999-04-23 Percy Barnevik köper 7000 böcker.
2000-03-16 Björk ber Barnevik om hjälp med PR. Kungen- och Drottningen kommer till broinvigningen 19-20 maj.
2000-06-13 ABB - chefen Percy Barnevik toppar förtroendelista. Företag.
2001-02-13 60 år fyller ABB:s concernchef Percy Barnevik. Bild.
2001-11-22 Percy Barnevik lämnar ABB. Avgår. Bild.
2002-01-24 Industrigiganten Percy Barnevik lämnar Investor. Avgår. Berättelse.
2002-02-14 Percy Barnevik och Göran Lindahl är ute i blåsväder, de har fått 1,4 miljarder i pension. ABB kräver pengarna tillbaka.
2002-02-15 "Barnevik fick sparken. Pensionsvillkoren ""helt orimliga"" enligt Investors vice ordförande Jacob Wallenberg. Pengar. Bild."
2002-02-16 Nu har flyttbussen kommit till Trädgårdsgatan för att hämta Percy Barneviks böcker för vidare transport till London.
2002-02-18 "Barnevik bröt tystnaden. ""Tragiskt att hamna i en tvist med ABB som jag har satsat mitt liv på"". Pengar."
2002-03-11 Percy Barnevik (548milj) och Göran Lindahl betalar tillbaka drygt 800 miljoner till ABB. Pengar.
2002-03-16 Percy Barnevik har via bolag sålt 146 000 Sandviksaktier. Pengar.
2003-01-04 Pensionsskulden betald. Percy Barnevik har betalt tillbaka 550 miljoner till ABB. Pengar. Bild.
2003-08-30 Percy Barnevik avvecklar svenska tillgångar. Säljer bolag, böcker. Aktier och tillgångar. Näringsliv. Bild.
2004-10-21 Hjälparbete - fd affärsmannen Percy Barneviks nya sida. Föreningar. Bild.  //

4 kommentarer:

  1. Ska bli spännande! Vilken lycka att man numera kan lyssna på programmen när man vill, i efterskott. Dialekten har du alldeles rätt om. Liknar mycket mer den dialekt som min far, född 1900, och hans bröder talade än det som talas idag.

    SvaraRadera
  2. Den dialekt som talas av unga uddevallabor idag liknar tyvärr allt mera göteborgska

    SvaraRadera
  3. Detta är en sådan söt webbplats. Jag älskar det. Jag är säkert att lägga till den till mina bloggar på min blogg!

    SvaraRadera
  4. The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...

    SvaraRadera