2011-04-12

Mer om Uddevallabussar


Insänt av Mats Karlsson:

"Hej Gunnar!

Häromdagen berättade jag om de tre bussar som Uddevalla Omnibus just nu har utlånade till stadstrafiken i Karlskoga. Nu tänkte jag berätta om en Uddevallabuss från 1925. Se bifogad bild ur framlidne Stig Nybergs fotosamlingar.

Bussen är tillverkad av Tidaholms Bruk år 1925 med typbeteckningen T2CO som stod för Tidaholm 2-tons Omnibus av generation C. Min fråga är om någon vet var bussen är fotograferad. Är det i Uddevalla? Det står Bröderna Mattsson Konfektion i fönstren på den bakomliggande byggnaden.

Finns det någon som känner igen chauffören?

Bussen köptes ny av Vänersborgs Automobilcentral som sedan 1922 drev busstrafik i Uddevalla. Då inleddes trafik på en busslinje från Kungstorget till Gustafsberg, vilken trafikerades enbart sommartid. Om ungefär ett par år påbörjade företaget tätortstrafik i Uddevalla. Det var till denna som ovannämnda Tidaholmstillverkade buss inköptes. Den ersatte en 1922 års buss av märket American med reg.nr O2651.

Ytterligare ett par bussar fanns i tätortstrafiken vid denna tid, en Hansa Lloyd med reg.nr O2788 och en Vulcan med reg.nr O3465.

Trafiken drevs under namnet Uddevalla Omnibustrafik. 1926 överläts trafiken till herrar Karl Berntsson och Knut Lindström från Vänersborg, vilka redan 1927 startade en busslinje från Uddevalla till Sundsandvik och Kollungeröd. 1932 lämnade Berntsson och Lindström över tätortstrafiken till Robert Karlsson, som kallade sin verksamhet för Uddevalla Omnibussar, medan de behöll Kollungerödslinjen.

1937 skedde nästa ägarbyte. Då sålde Robert Karlsson sitt företag till två av sina chaufförer, Erik och Helge Forsberg. Samtidigt sålde Berntsson & Lindström sin Kollungerödslinje till SJ. Bröderna Forsberg återtog då det gamla namnet och bildade HB Uddevalla Omnibustrafik, det företag som 1958 ombildades till aktiebolaget och byggde ny serviceanläggning för bussarna på Kuröd. 1977 tog kommunen över trafiken.

Åter till Tidaholmsbussen. Den var mycket kraftigt byggd med en 50 hk stark fyrcylindrig bensinmotor på hela 5.13 liter. Trots detta togs den ur trafik redan 1929 för att ersättas av en betydligt modernare buss. Utvecklingen på bussidan gick nämligen rasande snabbt i slutet av 1920-talet.

För den nummerintresserade kan nämnas att Uddevallabussarna försågs med internummer från år 1979. I stället för att börja numreringen från 1 beslöts att räkna antalet bussar från det att företaget bildades av bröderna Forsberg 1937. På så sätt startde numreringen från nr 40,eftersom 39 bussar redan var avverkade fram till 1979. Idag har numreringen nått upp till 320, men med ett hopp från nr 211 till nr 300. Kanhända är detta onödigt vetande, men om någon kan förklara varför numren 212-299 har hoppats över, så är jag mycket intresserad.

Hälsn.
Mats Karlsson
Karlskoga" //

5 kommentarer:

  1. Och vilken härlig berättelse!

    SvaraRadera
  2. Håller med Maggan! Verkligen trevlig bild!

    SvaraRadera
  3. Erik Forsberg och Helge Larsson, dom var inte
    bröder annars var det riktigt.

    SvaraRadera
  4. Inte Uddevalla?? Hallå!
    Hade jag bara haft en scanner tillgänglig så kunde jag visat upp ett foto på min farmor, min far, ett par av hans bröder samt hunden Bella tagen vid exakt samma plats, nästan samma tid.
    Skrädderiet låg kvar i samma hus fram till slutet av 50-talet. Hörnet Göteborgsvägen-Södergatan.

    SvaraRadera