2011-05-13

Gunnar Malm föreslås bli ordförande för Bohusläns Hembygdsförbund

Gunnar Malm föreslås bli ny ordförande för Bohusläns Hembygdsförbund vid årsstämman den 21 maj.

Gunnar Malm är 67 år och bor i Uddevalla. Göteborgaren Gunnar anställdes vid Bohusläns museum som chef för Kulturvårdscentrum 2001 och pensionerade sig 2010.

Det var ett ovanligt rekryteringsärende minns jag, som då var personalansvarig vid museet. Gunnar hade inte den traditionella akademiska bakgrunden utan kom från ventilationsbranschen. Vi sökte emellertid en utpräglad ledare i första hand efter en delvis turbulent period på avdelningen.

Dessutom var han svåger med sin blivande chef och det gjorde det inte lättare för honom att ta sig igenom rekryteringens nålsöga. Det blev därför det grundligaste rekryteringsärendet under mina år vid museet. När vi till slut var ense i rekryteringsruppen, där förstås de fackliga organisationerna satt med, anställdes han "för säkerhets skull" på prov. Han bestod provanställningen med glans och tillsvidareanställdes.

Under sina nio år vid museet lärde han känna hembygdsrörelsen i grunden och har kunnat ge många hembygdsföreningar en hjälpande hand. Inte minst Uddevalla Hembygdsförening har haft stor nytta och glädje av hans tjänster som kassör under många år. Hans rättframma sätt och hans göteborgshumor förvandlade understundom styrelsemötena till rena skrattorgierna.

Det är alltså en i förbundskretsar mycket välkänd kandidat som nu föreslås som ordförande efter avgående Jan Sjöberg, Hjärtum. //

2 kommentarer:

  1. Carl-Magnus Norrman2011-05-12 15:54

    Om Gunnar vill ha ordförande-uppdraget, så är han i mina ögon "outstanding". Kanske kan jag betraktas som en aning jävig, då jag haft honom som chef, sedan han började på Bohusläns museum. Jag vet vilken arbetskapacitet han har och hur han använde den. Det var för honom möjligt att på kort sikt inlära det nödvändiga och på lång sikt bli mycket kunnig.
    Som chef var han lättsam, minst sagt, men också mycket seriös och orädd att fatta även svåra beslut, samt stå för sina åsikter.
    Med andra ord vill jag rekommendera honom och önska honom lycka till !

    SvaraRadera
  2. Carl-Magnus! Din kommentar som fanns här har försvunnit pga ett serverfel hos Blogger. Jag har lyckats återskapa själva inlägget, som också var borta, men inte din kommentar. Jag har alltså inte tagit bort det.

    SvaraRadera