2012-10-08

VSS från ovan

I Facebookgruppen Uddevallabilder hittade jag den här flygbilden. Det är VSS (Västra Sveriges Slakterier) i förgrunden. Vägen som går mellan höger och vänster bildkant är gamla Strömstadsvägen. Det vita huset i bildens övre kant är Ardmore.

VSS invigdes 1938 och jag undrar om inte bilden är tagen ungefär då. Jag kan i vart fall inte hitta kupolvärnen på Skansberget, som borde synas i bilden nedre högra kant. De byggdes under andra världskriget.

VSS föregångare Andelsslakteriet låg nere i hamnområdet väster Skanberget och drabbades ofta av översvämningar.  //

2 kommentarer:

  1. Mitt vykort är skickat 25/7 1939.

    Jan A

    SvaraRadera
  2. Jag bodde på Ardmore från 1954-1967, min lekplats var ofta slakteriet, vi barn fick vara med vid alla momenten, detta präglade mig , så att jag senare i livet blev vegetarian, livet på Ardmore var spännande,trädgårdsmästare Anders Söderberg och hans fru Signe och deras barn, bodde i undervåningen, vår fam och en familj som hette åhman bodde uppe, Ardmoreberget var en annan spännande lekplats, lika så Skansenberget. Vi var många barn som lekte där, det bodde många barnfamiljer på Strömstadsvägen och Ardmore och slakteriet var nog det mest poppulära. I dag jobbar jag på Ardmore dagcenter som ligger nästan exakt där boningshuset låg, jag kan fortfarande känna igen en hel del och mins mycket från den tiden.

    SvaraRadera