2018-08-19

Westbo Mässingssextett uteblev från bokad spelning på Gustafsberg. Uppdatering.


Idag hände något av det märkligare slaget. Westbo Mässingssextett, som varit inbokad att spela i musikpaviljongen sedan länge, kom inte. Men publiken kom och det hela var mycket pinsamt.

Jag ringde kontaktpersonen igår för att kolla upp att allt var i ordning. Det var det och vi talade om att jag skulle skaffa fram sju stolar då det inte finns några att sitta på i musikpaviljongen. Jag sa också att jag möter upp. Allt föreföll således ok.

Idag kl 12.06 ringde sextettens kontaktperson och meddelade att de var i Hallinden och på väg. Publiken samlades före kl 13 då spelningen skulle börja. Men då ingen dök upp ringde jag upp kontaktpersonen. - "Vi är på plats. Vi sitter i Snäckan". - "Nej, ni skall inte spela i Snäckan utan i musikpaviljongen", replikerade jag. - "Vi är i Snäckan i stadsparken", blev svaret och sedan la han på luren.

Jag berättade för publiken om telefonsamtalet och en person ringde en bekant som bor vi Margretegärdeparken för att be henne kolla om det möjligen pågick någon spelning där? Vi tänkte att sextetten på något sätt kört fel. Nej, där var det ingen spelning.  Jag gick också ner till Snäckan för att kolla om de möjligtvis satt där? Det gjorde de inte.

Sedan började jag så klart att fundera om det var jag som missuppfattat situationen. Jag tog därför fram det första mejlet från kontaktpersonen. Det kom den 15 april och lyder:

"Jag heter X  X och är en av medlemmarna i en mässingssextett.
Vi spelar på instrument från 1900-talets första hälft och även musik från den tiden.
Min fråga är finns det möjlighet att  få spela på Gustavsbergs musikpaviljong söndagen den 19 augusti någon gång mellan kl.12-14.
Bifogar en bild av oss.
Mvh. N N"

Så det hela tycks vara en gåta. Vad kan ha hänt? Jag har ikväll försökt få kontakt med någon annan i sextetten men utan resultat.
Ikväll får jag detta från Niklas Kristiansson. Det verkar således som att de har dubbelbokat sig. Man tar sig för pannan. Men jag fortsätter naturligtvis mina ansträngningar att få reda på hur detta gick till.  //

3 kommentarer:

  1. Kanske satt de i Lysekils stadspark?

    SvaraRadera
  2. Stämmer.
    "19 augusti. Brunnsmusik i Lysekils stadspark kl 13:00. Westbo mässingssextett spelar." (https://glicko.me/evenemang-i-lysekils-kommun-2018/)

    SvaraRadera
  3. Vilken blåsning!

    SvaraRadera