2019-12-15

Barnens dag 1944

Insänt av Lennart Tolge:

Hej Gunnar!
Med denna lådbil deltog jag i en pojkracerbilstävling i Uddevalla den 10 september 1944. Tävlingen gick av stapeln på Kapellvägen och var 333,3 meter lång. Den ägde rum som en del av Barnens Dagsfirandet. Vi som deltog blev bjudna på Restaurang "Havet" vill jag minnas på middag trots att det var krig. Jag var 12 år gammal. 1945 upprepade jag samma tävling i Borås. Pelle Petterson var alltid med. I Uddevalla vann jag Direktör Gunnar Gamelius´ hederspris.
Bästa hälsningar
Lennart Tolge  //

2 kommentarer:

  1. Fint foto!En barndonsvän till mig hade en liknade bil som vi åkte utför
    Linnebybacken med.Hört talas om tävlingarna utför Kapplebacken i Uddevalla. Det var trähjul med järnringar på bilen.Bilen fanns på gården Erik Dalhbergsgatan 6 Uddevalla.Tack Lennart Tolge.Ett fint minne.Mvh.Bill Rönnqvist

    SvaraRadera
  2. I Folke Franssons bok " Kurirens pojklagsfotboll och andra aktiviteter 1940-46 " som gavs ut 1984 kan man läsa " En annorlunda tävling ". 40 startande från Uddevalla, Göteborg och Borås. Polis och militär som ordningsmän! 35 prispokaler! Borgmästaren som prisutdelare ! 5000 betalande åskådare ( Fem TUSEN ! ) Vilken tävling kan detta ha varit ? JO, KAPPKÖRNING MED POJKBILAR I KAPELLEBACKEN DEN 10 september 1944.
    I boken kan man utförligt läsa om hur tävlingen gick till och vilka segrarna var i de olika klasserna. Hör gärna av er om ni vill veta mer.

    SvaraRadera