2019-12-22

Det byggs på Packhusgatan

I veckan restes den här stålkonstruktionen där tidigare Orienthallen låg i korsningen Tjärhovsgatan - Packhusgatan. Orienthallen ligger nu längre bort i den här byggnaden men skall såvitt jag förstår flytta in i det pågående nybygget. Tyvärr utsattes Orienthallen för ett brandattentat tidigare i höst och har fortfarande stängt.
Här låg tidigare Uddevalla Småindustrihotell där Skandinaviska Pipfabriken flyttade in. Läs mer om SKAPI här http://uddevallare.blogspot.com/2007/10/skapi-skandinaviska-pipfabriken.html#links  //

4 kommentarer:

  1. Efter Skapitiden flyttade Nya Konfektionsfabriken in i lokalerna. Då syddes det klänningar, kappor och dräkter under ledning av bröderna Warkol.

    SvaraRadera
  2. Kan också berätta att på ovanstående fabrik arbetade fem pressare varav min far John " Pelle " Andreasson var en. övriga fyra var Knut Andersson ( bodde på örnen ), John Johansson ( bodde i Kapelle ; Georg Strandberg ( svärfar till konstnären Rune Hurtig ) och Artur Berndtsson. Lite personkuriosa från g:a Uddevalla.

    SvaraRadera
  3. Hej P-O Jag jobbade på lagret 19 maj till 2 oktober 1961.
    Knut kommer jag ihåg och hans son Lennart från örnen minns jag.
    Mvh.Bill R

    SvaraRadera
  4. Min pappa Einar Fredriksson jobbade på Nya Konfektionsfabriken som tillskärare.
    Mvh
    Bengt-Olof

    SvaraRadera