2020-07-29

GUTE då och nu

Foto Arne Carlsson, Stockholm. Ur Maritima almanackan 2020.

Tyngre godstransporter till och från Gotland var en från passagerartrafiken skild verksamhet fram till dess bilfärjorna slagit igenom och godstransporterna övergått till lastbil. Det sista konventionella lastfartyget som byggdes för Gotlandstrafik var Gute, levererad från Lindholmens Varv i Göteborg den 12 december 1947. Skrovet var byggt vid Lödöse Varf. Gute var en shelterdäckare med självstagande rigg enligt Halléns system. Hon hade också en revolutionerande nyhet i lasthanteringen som visade vart utvecklingen var på väg. Via stora portar i sidorna förut kunde tyngre last köras/vinschas direkt ombord med hjälp av truckar och behövde således inte lyftas. Köttlaster från Gotland kunde nu lastas direkt i stora rullande rost fria stålbehållare. I Stockholm hade Gute i många år en central kajplats vid Stadsgården. När Gotlandsbolaget skulle övergå helt till trafik med bilfärjor såldes Gute i december 1963 till Sven Julius Mattsson i Slite, men fortsatte att gå som komplement till den ordinarie Gotlandstrafiken till och med säsongen 1965. Bilden är tagen vintern 1965/66 utanför Landsort från statsisbrytaren Atle. Därefter ersattes hon av samma redares något mindre Stavklint en ytterligare tid. Gute såldes i mars 1966 till Rederi AB Hindship i finska Borgå och blev Fanny Hind. Hon kom sedan att byta ägare med korta intervall inom Finland och blev 1968 Oma och 1970 Kotka. Ägare var då skogsproduktföretaget Enso-Gutzeit i Savonlinna, där fartyget blev liggande med maskinhaveri. Verksamhetschefen vid före taget, Yrjö Roitto, blev nu registrerad ägare. Maskineriet togs ur och överbyggnaden avlägsnades. Syftet med förvandlingen till pråmen Lotja verkar inte ha fullföljts och redan i november 1973 bogseras hon till Spanien för skrotning.
(Så långt Maritima almanackan)
Så till dagens GUTE som blivit en bekant syn i Uddevalla hamn och nu bokad att ligga här hela detta året. Då och då ger hon sig iväg på olika uppdrag men kommer tillbaka till sin nuvarande hemmahamn vid Skeppsholmspiren.

Nuvarande GUTE är byggd 1979 och är 139,26 m lång och 17,88 m bred och har något så ovanligt svensk flagg. Senast kom hon tillbaka från en tur till Paldiski den 16 december.

Mer fakta om fartyget kan man läsa genom att klicka på denna länken https://www.faktaomfartyg.se/gute_1979.htm  //

1 kommentar:

  1. Trevliga bilder.Övre bild med självstagande rigg,kallade vi sjömän för
    Twidmaster.Undre Gute från 1979 kallade vi Ro-Ro-fartyg. Roll-on Roll-off.
    Kan tillägga:
    Andersson & Callenberg stog för elinstallationerna i Gute.
    Var anställd där åren 1978-1988.Mvh.Bill R Klubb Maritim Uddevalla.Möte 1 sep.

    SvaraRadera